Fra: JydskeVestkysten

Aabenraa-kaptajner sejlede forrest

18.12.2014 | 09:52 |

Mette Thomsen

Søfartsby: Museumsinspektør Mikkel Leth Jespersen er klar med resultatet af to års forskning i Aabenraas søfartshistorie, der bekræfter, at byens flåde havde betydning både ude og hjemme

-Vi har haft en forestilling om, at Aabenraa-skibene havde en omfattende betydning og sejlede over hele verden, og det har vi nu fået bekræftet, siger Mikkel Leth Jespersen, museumsinspektør. Foto: Timo Battefeld

Forsiden på den nye bog, der foruden tekst også indeholder masser af billeder og kort. Foto: Timo Battefeld

Da Christian den 8. i midten af 1800-tallet ville sende fregatten Bellona over Atlanten, var planen, at den skulle til de vestindiske øer og videre derfra til Brasilien.

Men inden kongen tog den endelige beslutning, forhørte han sig lige først i Aabenraa hos kaptajnerne dér.

Og han lyttede. For fregatten kom aldrig til hverken de vestindiske øer og Brasilien blev kun brugt som trædesten for resten af togtet.

Bellona sejlede derimod hele vejen rundt om Sydamerikas sydspids, Kap Horn, og videre op langs vestkysten. Det var nemlig dér, dansk søfart på det tidspunkt havde brug for at etablere nye handelsforbindelser.

Det var der helt styr på i Aabenraa, for det er ikke kun en god historie, når der tales om Aabenraa-flådens store betydning på de syv verdenshave i sejlskibenes storhedstid i 1800-tallet. Museumsinspektør ved søfartsmuseet i Aabenraa, Mikkel Leth Jespersen, har i to år forsket i emnet, som er blevet til en bog.

– Vi har haft en forestilling om, at Aabenraa-skibene havde en omfattende betydning og sejlede over hele verden, og det har vi nu fået bekræftet. Bogen sætter tingene ind i en sammenhæng og fortæller, hvornår det blev sejlet hvorhen. For det var bestemte steder på bestemte tidspunkter, forklarer museumsinspektøren og nævner som eksempel Brasilien:

– I forbindelse med, at Brasilien i 1820'erne endeligt løsrev sig fra Portugal, blev der åbnet for, at andre end portugisiske skibe måtte sejle til Brasilien. Det begyndte de danske skibe at gøre anført af Aabenraa-skibe – og da de først kom i gang med det, fortsatte de rundt langs kysten og endte helt oppe i San Francisco.

Siden blev Østasien et mere lukrativt marked, og skibsrederne i Aabenraa vendte blikket og aktiviteterne den vej.

– I Aabenraa havde man store, hurtige skibe, dygtige kaptajner og folk, der kunne finansiere tingene, så man kunne gribe de internationale muligheder, når de opstod. Samtidig var Aabenraa dygtig til at påvirke beslutningsprocesserne i København, fordi man var en foregangsby og virkelig havde fingeren på pulsen i forhold til, hvad der foregik rundt om i verden, fortæller Mikkel Leth Jespersen, der har læst kassevis af dokumenter, han har fået adgang til i det omfattende forskningsarbejde.

Med i legatet fra forskningsministeriet var også støtte til den bogudgivelse, der afslutter projektet. Med yderligere hjælp fra en række fonde er de 320 sider trykt i 500 eksemplarer, og ifølge museumsinspektøren er det med at være hurtigt ude, hvis man vil sikre sig et.

– Det tror jeg, for jeg synes, den kommer med noget interessant, og selv om den tager udgangspunkt i Aabenraa, så er der en del i den, der også har interesse for folk uden for byen, mener Mikkel Leth Jespersen, der glæder sig over, at det trods et omfattende materiale lykkedes at holde tidsplanen:

– Ja, for pengene fra legatet skulle være brugt inden årets udløb, og så er det også dejligt, at jeg nu kan holde jul med fred i sindet.


print artikel